Korte geschiedenis Kiwanis Heerlen

Welkom bij Kiwanisclub Heerlen. Wij komen elke 2e maandag van de maand bijeen om 18:45 uur.  De locatie verschilt elke maand, maar onze "standplaats" is Auberge de Rousch in Heerlen.

Even over ons….
Kiwanis Heerlen is gecharterd in 1985. Al vanaf de start is Kiwanis Heerlen een gemengde serviceclub: gemengd in de betekenis van vrouwen en mannen. De verhouding vrouwen : mannen is per juli 2020 8 vrouwen + 10 mannen. Bijna al onze leden zijn afkomstig uit Parkstad, een enkeling uit de Westelijke Mijnstreek en net over de grens in Aken en wij zijn vrijwel allemaal in Zuid-Limburg werkzaam op een enkeling na die internationaal werkzaam is. De ledensamenstelling omvat een mix van personen die geëngageerd zijn en dit engagement in ieder geval binnen de beslotenheid van de serviceclub tonen. Enkele van onze leden zijn reeds met pensioen en daardoor nog actiever voor onze club en de gemiddelde leeftijd is 53 jaar.

We timmeren regelmatig hard aan de weg, maar staan niet vooraan om onszelf op de borst te kloppen. Kiwanis Heerlen is dan ook informeel georganiseerd maar als we aan de slag gaan, zijn we wel gericht op resultaat.

Onze vaste jaarlijkse activiteit is de voorjaarsbeurt van de tuin van Hospice ‘De Mantelhof’ in Heerlen. Niet echt een activiteit die op kinderen gericht is, maar enkele leden hebben dit hospice vanuit hun werk opgezet. Met plezier zetten wij ons daarom hiervoor in. De afgelopen 6 jaar organiseerden wij 1x per 2 jaar de succesvolle Kunstroute met kunstenaars uit Parkstad, welke in 2018 voor de 3e keer gehouden is. De opbrengst hiervan besteedden we aan goede doelen in Parkstad en daarbuiten die samenhangen met het Kiwanis thema ‘jeugd’.

Voor 2020 hebben wij een nieuwe, hopelijk, jaarlijkse activiteit bedacht nl. de Nachtsafari. Deze safari is door de Schinveldse bossen gereden en was mede door het weer zeer succesvol.

Onze maandelijkse bijeenkomsten hebben een actief karakter. Enkele keren per jaar vergaderen wij op de gebruikelijke manier in Auberge de Rousch maar wij proberen zoveel mogelijk onze omgeving te verkennen door bezoeken aan interessante musea, boeiende bedrijfsbezoeken, presentaties van leden op locatie over interessante onderwerpen of wij nodigen een boeiende spreker uit die verhaald over een bepaald onderwerp. Ons ledennetwerk biedt ons hiervoor veel entree en andere mogelijkheden.

Jaarlijks hebben we samen met onze partners ook een aantal vaste ijkpunten. Aan het eind van het kalenderjaar sluiten wij af met een Eindejaarsdiner,  het nieuwe jaar beginnen wij met een Presidentsborrel bij de voorzitter in huis. In het voorjaar hebben wij een voorjaarswandeling, eind mei een gezamenlijk jaardiner, de zomer is voorbehouden aan bbq's in de tuin bij nieuwe leden en eind september organiseren wij een driving-dinner bij de leden thuis.

En 1x per 5 jaar organiseren we onze ‘lustrumreis’, van een huisje-op-de-hei tot de biënnale van Venetië en afgelopen oktober 2019 een historische reis naar Berlijn. Wij kijken nu al uit naar het lustrum van 2024!

Kortom, wij zijn een leuke en informele serviceclub, waar leden vrienden zijn geworden. Een gezellige club waar sociaal engagement samenloopt met persoonlijke ontplooiing en respect voor elkaar.

Wil je ons mailen met vragen, informatie over ons opmerkingen of ideeën? Mail dan naar: kiwanisheerlen@gmail.com en wij reageren zo snel mogelijk!

Wij kijken ernaar uit je te ontmoeten!